Pro plynulý přechod z mateřské do základní školy je důležitým předpokladem, aby dítě:
- zvládalo odloučení od blízkých osob;
- bylo samostatné v sebeobsluze;
- dokázalo říct si o pomoc;
- dokázalo počkat, vydržet;
- dokončovalo započatou činnost;
- respektovalo, že ne vždy na něj přijde řada.
Jak mohu pomoci svému dítěti s přípravou na 1. třídu ZŠ
1. Průběžně vést k touze po poznání
Hlavním úkolem rodiny je průběžná výchova dítěte, neboť rodiče by své dítě neměli učit jen pro zápis, ale pro další život. Určitě není vhodné, aby rodiče dítě školou strašili (např. ve škole si tě srovnají, tam budeš muset poslouchat, tam si to s tebou paní učitelka vyřídí, jak nebudeš poslouchat, dostaneš od paní učitelky poznámku nebo špatnou známku…). Důležitým úkolem rodiny je vést dítě k touze po poznání, dítě by se do školy mělo těšit. Rodiče by tedy před ním neměli o učení, o škole, o učitelích mluvit negativně.
2. Trávit společně dost času
Rodiče by si pro své dítě měli nalézt pravidelně čas, tedy věnovat se mu nejenom nárazově (např. měsíc před zápisem do 1. třídy základní školy), ale průběžně. Je samozřejmě náročné skloubit zaměstnání, péči o domácnost a výchovu dětí. Rodiče by s dětmi měli hodně hovořit, číst jim, zpívat, kreslit, stavět, modelovat, sportovat, hrát si… Jednoduše být s nimi a poskytnout jim čas a prostor pro vzájemné činnosti, hry či společné procházky.
Důležité je nezapomínat na běžné činnosti: společně snídat, večeřet, něco připravovat, uklízet, pečovat o květiny nebo domácí mazlíčky, společně plánovat, společně se radovat a smát atd.
Ideální je, když se i malé děti účastní běžných činností v domácnosti (třeba rovnají nádobí do myčky, pomáhají luxovat, stlát, utírat prach atd. Dětem samozřejmě musíme činnost uzpůsobit, aby ji byly schopné zvládnout a nezapomínáme je průběžně chválit). Děti tak mají pocit důležitosti a cítí se jako nepostradatelná součást rodiny, což pomáhá posilovat rodinné vztahy.
3. Pravidelně opakovat činnosti
Velký význam pro dítě, ale i pro sounáležitost všech členů rodiny mají rituály – pravidelně se opakující činnosti. Nemusí jít jen o sváteční rituály (oslava Vánoc, oslava Velikonoc, oslava narozenin atd.), ale veliký význam má např. také uspávací rituál, kdy se dítě po večerní hygieně pokaždé těší na pohádku před spaním, kterou maminka nebo tatínek čte. Po přečtené pohádce následuje pomazlení, pusa na dobrou noc atd.
4. Zajistit podnětné prostředí
Důležitým předpokladem školní připravenosti a následně i školní úspěšnosti dítěte je podnětnost rodinného prostředí. Nezáleží na kvantitě podnětů, ale na jejich kvalitě a také na tom, zda podněty, které rodina dítěti poskytuje, jsou relevantní z hlediska požadavků stávajícího školského systému.
5. Zajistit stabilní rodinné prostředí
Budoucí školák potřebuje mít stabilní rodinné prostředí, které mu poskytuje pocit bezpečí a jistoty, aby bez větších problémů zvládl zahájení povinné školní docházky, která bývá spojena se zvýšením nároků nejenom na dítě, ale i ostatní členy rodiny.
6. K rozvoji nezralých funkcí je možné využívat uvedenou literaturu a materiály:
Celkový rozvoj:
Blumentrittová V.: Už se těším do školy, Blug
Bednářová J., Šmardová V.: Školní zralost (Co by mělo umět dítě před vstupem do školy), Computer Press
Michalová Z.: Do školy s Tobiášem, Tobiáš, Šimon půjde do školy, Portál
Nováková I.: Malá škola pro předškoláky 1,2,3 Pierot
Pracovní sešity KuliFerda, nakl. Raabe
Grafomotorika:
Bednářová J.: Jedním tahem, DYS-centrum
Bednářová J.: Kreskení před psaním, DYS-centrum
Bednářová J.: Mezi námi pastelkami, Computer Press
Bednářová J.: Co si tužky povídaly, Computer Press
Bednářová J.: Na návštěvě u malíře, Computer Press
Michalová Z.: Čáry, máry, Tobiáš
Čížková M.: Cviky pro nácvik písmen, Fortuna
Jošt J.: Cviky zábavné jednotažky, Fortuna
Pracovní sešity KuliFerda, nakl. Raabe
VYUŽÍVAT TROJHRANNÉ TUŽKY A PASTELKY
Zrakové vnímání:
Bednářová J.: Zrakové vnímání 1 a 2, optická diferenciace, DYS-centrum
Rozvoj zrakového vnímání, Computer Press
Pravolevá a časová orientace:
Bednářová J.: Orientace v čase a prostoru pro 4-6 let, pro 5-7 let, Albatros Media
Janečková D.: Hry pro pravolevou orientaci, Tobiáš
Pozornost:
Rezková V.:, Zelinková V., Tumpachová L.: Koncentrace pozornosti, PPPP
Podmořská bludiště, DYS-centrum
Pracovní sešity KuliFerda, nakl. Raabe
Doporučenou literaturu a materiály lze zakoupit ve specializoavných knihkupectvích, v uvedených nakladatelstvích nebo přes internet např.: www.dyscentrum.org, www.ucebnice.com.